lördag, augusti 13, 2011

Tankeställare

Jag är en sådan där människa som lätt gror igen lite mellan varven. Jag är inte överdrivet intresserad av mode, kläder, smink och hår. Skor däremot har jag en konstig kärlek eller snarare besatthet av, fråga mig inte varför.

Ibland behöver man en kommentar för att inse exakt hur mycket man har grott igen. Den kom härom veckan från Lyckan som tyckte jag var ovanligt uppklädd. Jag hade rena jeans, pikétröja och en enkel långärmad tröja. Håret uppsatt i svans och hade lyckats skrämma fram mascaran från sin slumrande plats i badrumsskåpet...

Det är inte uppklätt att ha rena jeans på sig, det är normalt och då började jag fundera och kika i garderoberna. Jag kom fram till att jag har kläder för hundträning, träning av mig själv, hundutställning och fest. Nästan inte ett enda plagg som kvalade in på normalt vardagsliv. De få plagg som kanske en gång hade kunnat läggas i det facket, var tragiskt urtvättade, slitna eller ruskigt omoderna.

Jag insåg att jag genom åren har drabbats av förbannelsen av att ha arbetskläder och en väldigt tidskrävande fritidssysselsättning. Det blev till att rensa ut en redan skral garderob och styra upp verksamheten. Jag var verkligen ovanligt hård också, tidigare år har jag sparat saker och tänkt att det kan användas vid vissa tillfällen men när de tillfällena väl kommer så inte sjutton använder man det man har sparat.

Inte använde jag en gammal tjock långärmad t-shirt och gamla träningsbyxor i somras när jag målade om huset! Jag stod i shorts och bikinitop och försökte låta bli att svettas rakt ner i färghinkarna. Både bikinitopen och shortsen kommer kasseras när säsongen är över, om den inte redan är det. Regnet har öst ner i en vecka och det har varit löjligt kallt.

En redan skral garderob blev alltså efter utrensning skralare. Det är tur att det pågår reor just nu. Det som är ännu mer märkligt är att jag som aldrig någonsin, har lyckatst göra reafynd, i år har gjort flera. För det är bra fynd när varorna är nersatta med 50-70%! Fynden har kompletterats med lite enkla basplagg och nu har jag rent plötsligt en enkel men variationsrik garderob.

Förhoppningsvis får jag bra kläm på det här med att ha privata arbetskläder på jobb under hösten och förhoppningsvis vänjer sig Lyckan och slipper se sin sambo toffla runt i annat än enbart joggingkläder alternativt skitiga hundträningskläder. Det är liksom hög tid att putsa upp sig lite.

/Sanna som nog har grott igen väl mycket det senaste året

Inga kommentarer: