söndag, oktober 04, 2009

Buffel & båg?

Det är den stora årliga insamlingsdriven för bröstcancer fonden. Förra året hade Vileda ett himla piffigt rosa moppset som jag var lite sugen på att köpa men som jag aldrig fick tummen ur och gjorde. Såg att de hade samma saker i affären igen och kunde inte låta bli att kika på dem eftersom jag fortfarande tycker de är fina. Priset var ju dubbelt så högt som för de andra moppseten men med tanke på att man bidrar till något bra så kan det ju vara ok. Tills jag tittade på klisterlapparna som satt på både moppen och hinken, där det lite finstilt stod att av beloppet gick 5:- av hinkens kostnad och 5:- av moppens till bröstcancerfonden - hallå där!!!! Inte det minsta snyggt att profitera på folks vilja att bidra till bra saker på det viset!

En helt ny mopp som inte var rosa kostade 70:- och en helt ny mopphink ca 50:-. Vileda skulle ha en bra bit över 100:- för respektive sak och av det kan de bara pyttsa in 10:- till fonden...
Nej det är ingen nyhet att företag passar på att profitera på olika insamlingar och utnyttjar folks godhet. Nej, jag har inte upptäckt det först nu men nu störde det mig extra mycket. Om man tar dubbelt så mycket betalt med motivationen att man bidrar till bröstcancerfonden så borde hela mellanskillnaden gå till fonden och inte ett par futtiga kronor.
Ahlgrens bilar ger inte heller någon större donation men deras bidrag till hela den rosa cirkusen fick mig att skratta så jag köpte en påse. I övrigt kommer jag göra som vanligt - sätta in en peng, direkt på bröstcancerfondens konto.

/Sanna som inte gillar när man ger sken av att man bidrar när man utnyttjar systemet

Inga kommentarer: