lördag, mars 07, 2009

EFIT-dag x2

Det var evigheter sedan men nu äntligen har jag lust att delta i en EFIT igen och för första gången på länge så kolliderar det inte med mitt nattarbete. Jag var på väg att skriva att jag har tid att vara med men det har jag egentligen inte alls och man ska inte ljuga - jag tar mig lite tid, lite här och där under det närmsta dygnet :0)

Kl oo:20
Min fredagkväll/natt är inte roligare än såhär - studier i Kriminologi inför en ny inlämningsuppgift - "Introduktion till Kriminologi" heter boken och den är faktiskt, sitt tråkiga utseende till trots, intressant. Men även intressanta böcker kan bli för mycket så mellan varven rensar jag hjärnan kriminologiska teorier och läser lite ur Cesar Millans bok "Cesar och hans hundar". Jag gillar hans grundfilosofi och jag känner igen mycket av hans "tänk" från hur jag resonerade när jag var aktiv i hästvärlden. Nu ska jag dock tillbaka till kriminologistudierna ett tag.

Kl 01:20Jag har övergett studierna för ikväll och planerar morgondagen, gäller att ha ordning om det ska lyckas med inlämningsuppgiften. Jag är som vanligt ute i sista stund, fast denna gången var det inte för att jag har skjutit det framför mig, utanför att jag hade bommat datumet :o( Nu blir det ett uppehåll också för jag tänker sova ett par timmar :0)

Kl 13:2oNEJ! Det som inte fick hända har hänt - jag försov mig! *alla tänkbara svordomar* Morgonens löprunda är bara att fetglömma, jag som skulle springa långt idag :0( Jag ligger nästan två timmar efter med pluggandet också. Jag hade ställt klockan och trodde att jag tyckte in snooz-knappen när det larmade men jag stängde av det. Sippar drickyoghurt och försöker stoppa in några kriminologiska teorier i min yrvakna hjärna.

Kl 14:24
Tack vare en mycket smart uppbyggd bok så har jag skummat av det jag skulle ha läst under förmiddagen och jag kan trilla in på min dagsplanering igen. Jag är fortfarande lite efter men jag måste få röra på mig lite också. Packar väskan och drar till gymmet!

Kl 15:25Höll ett bra tempo med styrketräningsprogrammet idag. Gjorde alla rörelserna noggrant men inte allt för långa pauser mellan seten och sedan hade jag flyt med tillgången till maskinerna. Behövde inte vänta någonstans, bara att köra järnet! Tassade in i Yoga-salen för att stretcha, där är tyst och lugnt.

16:25Satt jag i telefon med Den elaka lilla häxan ifrån Norr. Den dagen min mamma förstår innebörden av orden "jag har inte tid att prata nu", den dagen ska jag göra till nationell helgdag. Hon tyckte det kunde vara en bra idé att sammanstråla på Hundutställningen i Malmö, det är det kanske, men mest troligt inte. Jag kommer springa som en skottspole mellan Uppfödaren, Ex-kombon och Gamla medryttarinnan för att hinna se allt. Sedan fick jag som vanligt dra i bromsen. Den elaka lilla häxan hade tänkt köpa en hundbur på loppis och det hade ju varit toppen om jag hade Volvon men nu har jag Skoda och det ska måttbeställas. Jag har redan sett ut tillverkare så meddla inte i mina planer tack!

Kl 17:25Jag har betat av nästa punkt i min dagsplanering. ICA Maxi fick ett besök. Brevid ligger mitt dåliga samvete, orkidéjorden som jag borde ta upp. Mina orkidéer borde planteras om men jag har inte tid just nu och påsen blir kvar i bagaget på WEE.

Kl 18:40Middagen är avklarad och jag är tillbaka i kriminologins mycket intressanta värld. Har tänt ett vaniljdoftande värmeljus. Det doftar så gott, jag tycker egentligen inte om doftljus i någon större utsträckning, de flesta doftar för skarpt men IKEAs vaniljvärmeljus är precis lagom. Lätt doft men inget man stör sig på.

Kl 19:40Bensträckardax! Jag orkar sitta max 45 minuter åt gången sedan måste jag röra på mig. Försöker jag sitta längre blir det bara mossigt uppe i hjärnkontoret. Tar tag i det jag inte hann med på förmiddagen då jag sov - vattnar orkidéerna dvs jag sätter dem i blöt ett par timmar - ja de överlever det! Passar även på att snabbsurfa lite på datorn och konstaterar att EFIT-dagen egentligen är på söndag och inte lördag som jag hade skrivit in i almanackan. MEH! Jaha men nu har jag börjat så då får vi väl köra två dagar på raken, svårare än så är det inte!

Kl 20:30Pluggar med ett halvt öga på melodifestivalen - resultatet är ju sådär på det. Jag vet inte varför jag ser eländet. Petra Mede gör mig irriterad och Amy Diamonds stämma ger mig utslag. Lyckan må anklaga mig för att inte ha någon musiksmak men jag vet i alla fall vad jag inte tycker om!

Kl 21:20Tillbaka i arbetshörnan och tog med mig lördagsgodiset in. Orkade inte slå upp chipsen i skål utan gräver nöjt i påsen :0)

Kl 22:40
Klar med boken! På bilden är den visserligen uppslagen men jag skulle anteckna vissa saker ur det kapitlet - har jag sagt att jag älskar författare som skriver tydliga och bra sammanfattningar i slutet av varje kapitel? JAG ÄLSKAR DEM!!! Man kan fokusera på det som är viktigt då!

Kl 23:40Sitter och lägger in bilder i bloggen till mitt EFIT-inlägg :0)

Kl 00:20
Jag leker livräddare och fiskar upp alla orkidéerna och sätter tillbaka dem i sina krukor. Vattnade för ett par veckor :0)

Kl 01:20Sista bilden för den felaktiga EFIT-dagen och första för den korrekta - mina fina påskhöns som jag precis har köpt. Gillar inte porslinsföremål som dekorationer men dessa tassade rakt igenom den gallringen och de ska ju bara vara framme om påsken :0)

Kl 09:20
Godmorgon! Dagen inleddes med en lätt livräddningsövning av balkonglådorna. Regnet vräker ner och det är inga hål i botten av lådorna. Det resulterade dessutom i inställd löptur. Jag må vara galen men det där ger jag mig inte ut och springer i! Förhoppningsvis lättar det senare.

Kl 10:15
Frukost! Jag har verkligen svårt för frukost och bröd bara växer i munnen på mig på morgonen. Det tar en evighet att få i mig smörgås så jag har bestämt mig för att prova en frukostplan som jag hittade på nätet. Det har fungerat riktigt bra nu i början i vart fall.

Kl 11:30Dubbelkollar instruktionerna för min inlämningsuppgift i kriminologin.

12:40
Skriver på inlämningsuppgiften men ni får bara se försättsbladet ;0)

13:20Fikapaus!

Kl 14:30Mitt trådlösa internet hänger sig och medan jag startar om allt, putsar jag skärmen på Spyra.

Kl 15:50
Förberedelse för morgondagens middag - coleslaw! Det blir givetvis mer än det men den ska ju gärna stå och dra i ett dygn för att bli riktigt god.

17:50Jag har hunnit ha ett megautbrott över min dåliga förmåga att planera kortsiktigt och skriva en del på inlämningsuppgiften. Jag har dock kört fast i de avslutande reflektionerna.

Kl 19:00
Lyckan vandrar in med middag från den gyllene måsen -underbart att slippa greja mer i köket idag!

Kl 20:30
Jag lovar att detta blir den sista bilden på min dator på mycket länge! Jag och Lyckan har precis haft en lång brainstorming kring sista delen i mitt arbete. Lyckan vill inte vara på bild i bloggen och jag vägrar delta iförd sloffisar så då fanns det bara stackars Spyra kvar! Jag undrar vem gnomen är som har förvandlat min arbetsplats till ett bombnedslag....

Kl 22:00Jag sitter och tittar på I robot. Denna bilden får avsluta två dagars EFITande och bli sistabilden i bloggens längsta inlägg någonsin. Inlämningsuppgiften är klar och inlämnad och jag stänger datorn för idag!

/Sanna som är glad över att uppgiften är inlämnad trots sin dåliga planering!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej...

Oj det var en massa pluggande. Hade du skrivit fel dag *hmm*
Men det fungerar bra att göra en egen dag också *nickar* :)

Jag har ingen aning om varför din kommentar inte kommer med på efit sidan men det kan vara så här.
Hos mig hamnade du under spam och oftast brukar jag inte kolla dem utan bara radera dom. Men nu kollade jag konstigt nog och fick då se din kommentar *tackar förresten*
Så du kanske har blivit spam där också?

Ha de gött.
kram Gurkiss

Anonym sa...

Instämmer med Gurkisen! En jädrans massa pluggande! Vad läser du för något?

// Kram Anna

Anonym sa...

Kriminologi lät väldigt intressant faktiskt! =)

Anonym sa...

Mycket pluggande där ja.. så nu får vi se 2 dagar på raken då? ;)

Var som Gurkiss skrev, ditt inlägg klassades av nån anledning som SPAM så jag fick godkänna det (nu på morgonen).

Anonym sa...

Virrpannan Sanna... Den kommer man ihåg. Tycker dock det ser väldiigt strukturerat och planerat ut...

Bra story och väldigt mycket plugg...

Det blir en 48h efit således...

Sanna sa...

@Gurkiss - har aldrig varit spam tidigare, jag känner mig mobbad av cyberspace!

@Anna - jag håller på att snickra ihop en egen liten utbildning, via distansstudier. Just nu läser jag kriminologi och rättssociologi. Vad det kommer resultera i vet jag inte just nu. Vem vet jag kanske blir en ny GW Persson minus drygheten och svamlet då ;0)

@ gitsie - det är intressant! Jag rekommenderar den grundläggande distanskursen. Den ger nya perspektiv på ett i media tillskruvat ämne.

@ Micke - Jupp det blir två dagar - en utmaning!

@Joacim - jag kan inte gå in på din sida :(

Anonym sa...

Flitens lampa har lyst hos dig ser jag! Jag blir yr bara jag tänker på plugg. Glad att jag själv är färdig *hehe*

Kram

Anonym sa...

Ja här vräker snön ned idag så jag är väldigt glad över att vi har en bollhall med konstgräs...annars hade jag vägrat följa med sonen på träning. ;)

Anonym sa...

Kikar in på Dina efitdagar.. :) Massa pluggande, ser jag.. Kriminologi verkar mer än spännande. (säger hon som älskar att läsa krim.deckare)

Ha en fortsatt fin dag.

Anonym sa...

trevligt med så mycket foton. Balkonglådor.... du måste bo söder ut. Här i dalarna har vi minst 30 cm snö *asg*.

Anonym sa...

Känner igen IKEA-muggen. Måste vara den godaste att dricka kall oboy ur :o)

Lycka till med pluggandet. Själv väntar jag lite till innan jag pluggar något. Hjärnan måste återhämta sig efter 14 år i skolan :o)