torsdag, december 06, 2012

Tröttsamma akademiker

Jag besitter ett milt förakt för akademiker. Det är baserat på erfarenheter. Dels baserat på att jag har arbetat i de akademiska kretsarna och sett den lärda eliten fara fram. De blir precis lika berusade och sviniga som alla andra, skillnaden är att de bär frack och är drygare än en viss diskmedelsprodukt.

Min andra erfarenhet är att jag har jobbat med många av dem i flera år och den stora majoriteten har varit hopplöst värdelösa på all form av arbete som kräver snabba beslut och handgriplig insats. De har däremot talat om hur mitt arbete är obetydligt och bara ett tillfälligt ont för dem själva. Ointresset och deras fullständiga oförmåga att arbeta praktiskt, har illa dolts bakom murar av arrogans och förmåga att göra sig lustig på andras bekostnad. Alternativet har varit att man på högtravande sätt, deklarerat att man ska göra livet surt för andra människor som man stör sig på .

Därför är jag föga förvånad över att två tomtar som har passerat bäst före datum med råge, ska "krossa" en författarkollega och hans fru. Jag är inte heller förvånad över att de använder ett arrogant maktspråk. Ännu mindre förvånad över att dessa stofiler skickar mail som blir offentliga handlingar och får sitt smutsiga byk tvättat i kvällspressen. Jag kan inte rå för att jag småler och tänker karma...

Sanna som även känner många trevliga akademiker :)

Inga kommentarer: