lördag, oktober 04, 2008

Mer träning & en kraftig allergi

Jag är allergisk - mot Anna Skipper och jag kan tydligen heller inte låta bli att titta på hennes program och slippa få klåda heller. Det har gått så långt att de gånger jag ser programmet så får jag ett enormt begär att trycka i mig en chipspåse och frossa i lösgodis. Nej jag har inte blivit galen men det är liksom det som krävs som en motvikt till den kvinnans dumheter.

Hon snackar om Vaata och piita-människor och att det skulle vara något piffigt sätt att dela in människor och deras näringbehov. Jag hade en bok om det dravlet en gång och det enda den användes till var att ställa upp ett fönster i min dåvarande lägenhet. Skulle man tro innehållet i den skulle jag leva på broccoli och sparris för jämnan - strunt! Jag vet inte var allt strunt den kvinnan säger kommer ifrån men det räcker med enkel kunskap i näringslära och lite sunt förnuft för att begripa att man inte kan leva på det sättet i längden som hon förespråkar i sina program. För de som har missat det behöver kroppen både socker och fett för att må bra. Sedan ska man inte frossa i det som vi i de västerländerna ofta gör men att helt stryka det ur kosten mår man faktiskt inte bra av.

Veckan Skipper-avsnitt gick i repris nu på eftermiddagen och jag tog en löprunda för att stävja mitt begär efter chips när jag såg den lipande blivande bruden och den galna Skipper i TV-rutan. Jag konstaterade två saker när jag var ute och sprang - jag är fortfarande inte helt frisk, jag fick stanna flera gånger på vägen och hosta upp segt slem och nummer två var att jag måste sluta springa till musik. Hur trevligt och motiverande det är med min noggrant utvalda träningsmusik så kan jag inte fokusera på andning och drivet framåt. Rent plötsligt har mina tankar dragit iväg till en annan plats och jag är tillbaka till min gamla studsbollsliknande löpteknik som får en snigel att se snabb ut. Det får nog bli löpbandsträning för mig ett tag till för när jag springer inomhus får jag inte ner en massa kall luft och min näsa sätter inte igång att rinna. Synd, det var så härligt att springa i det soliga och fina höstvädret.

/Sanna som tänker äta Thaimat ikväll och dricka vin till - det du Skipper!

Inga kommentarer: