Personalen är dryg, priserna är löjligt höga och man går alltid därifrån med en bestämd känsla av att ha blivit lurad och förlöjligad. Inte sällan är man även på extremt dåligt humör.
Skodan har sedan tidig höst, haft en inspektionsservice som den har blinkat om. Startpris hos märkesverkstaden - 5000:-. För en vanlig service vill de ha 2500:- att jämföra med en ackrediterad verkstad som gör samma service för ca 1000:-. Utöver den enorma prisskillnaden så gör dessutom den ackrediterade verkstaden servicen medan du väntar och det tar ca 45-60min medan märkesverkstaden kräver att du lämnar din bil i tidiga ottan och i regel kan du inte hämta den förrän sen eftermiddag.
Så varför inte lämna Skodan till den ackrediterade verkstaden när det kom till den svindyra inspektionsservicen? För att det påverkar bilens andrahandsvärde att inte ha gjort de stora tunga servicegenomgångarna på just märkesverkstaden. Låter absurt men jag har kollat med flera källor och känner att jag måste tro på dem. Jag står nämligen snart vid ett vägskäl med min älskade lilla bil. Byta in den medan jag fortfarande får ett bra pris för den, eller behålla den till det bittra slutet. Det finns lite olika faktorer som kommer styra valet när jag väl står där men väljer jag att sälja så vill jag ha ut så mycket det nu går för den.
Lagom till att jag hade de ekonomiska möjligheterna att lämna in bilen för den dyra inspektionsservicen så lyckades jag ju även träffa ett rådjur på väg till jobbet, på det otrevliga sättet. Dagens bilar är ju mest plast så det blev en hel del skador på fronten. Turligt nog dog rådjuret i kollisionen. Men det var sådär roligt att rulla runt med en bucklad bil i 3 veckor innan verkstaden hade tid att ta in den. 10 dagar ville de förresten ha bilen och i samband med detta skulle den även servas och nu började cirkusen.
Först svamlade människan bakom disken att det nog var en bra idé att göra service på bilen innan den hade blivit lagad - ehhhh nä skulle inte tro det. Jag har tyvärr lärt mig att med märkesverkstäder, gäller det som kvinna, att gå in högt och aggressivt och göra klart att man ingalunda är okunnig och lättlurad. Därmed talade jag också om vad jag tyckte om den idén och gjorde klart att skulle servicen på något sätt fungera som någon form av felsökningsundersökning pga skadorna så skulle antingen priset för servicen reduceras alternativt försäkringsbolaget bekosta den. Det fick dem att komma fram till att bilen skulle lagas först och servas efteråt.
Verkstadskillen som hade hand om själva reparationen av bilen var hur bra som helst. Han ringde med jämna mellanrum och berättade var i processen de var. Att nu var ditten och datten bytt, bilen var på lack osv. Servicenissarna däremot, är av annan karaktär. Lite av märkesverkstadens elaka små gnomer. De ringer och informerar en om det ena felet efter det andra och ser till att man snärjs in ordentligt. När nissen ringde hade han hittat en fläktrem som behövde bytas, ett trasigt parkeringsljus fram och slutligen var bromsljuset i bakrutan, ur funktion.
Fläktremmen hade jag hört under någon månad och den skulle kosta ett par hundralappar så det var helt ok. Framljusen hade jag kollat strax innan jag träffade på bambi och jag kunde därmed, till verkstadsnissens förvåning, meddela att den lampan hade gått i samband med kollisionen.
Min akilleshäl var bromsljusen. Jag hade nämligen, i en halv evighet, tänkt be Lyckan kolla dem åt mig. Vårt förhållande ser ut så att vi under långa perioder blinkar med helljusen åt varandra när vi möts på vägen till och från respektive jobb, därför har det inte blivit någon koll av bromsljusen. När verkstadsnissen började prata om bromsljuset i bakrutan, fick jag omdelbart en magkänsla av att "nu blir jag lurad". Han lovade att återkomma när han hade felsökt och visste exakt vad som var fel med bromsljuset.
Ett par timmar senare, ringer killen igen. Nu var det felsökt och hör och häpna, hela diodinsatsen var kass. Jag hade räknat ut att det var det han skulle säga, redan innan han ringde och nu kom nästa fulknep, han hade minsann redan beställt en ny. Det sätter kunden i ett dilemma och gör det otroligt svårt att säga åt dem att strunta i att åtgärda felet. Det är nämligen det jag brukar göra annars om bilen är hos märkesverkstaden. Jag får listan med fel när jag hämtar ut den och sedan åker jag med bilen till den akrediterade verkstaden och får dem åtgärdade för en bråkdel av priset.
Jag hade fått nog av tjafs och lät dem fixa bromsljuset. Blev tvungen att sätta mig ner när jag hörde vad det skulle kosta. 1600:- och då kostade diodinsatsen 3-400:-. Till slut var bilen äntligen klar och jag kunde hämta ut den. Erfarenheten säger att man ska kolla bilen med lupp när man har haft den inlämnad men den var skitigare än skitigast både invändigt och utvändigt och jag lämnade det därhän.
Nu i helgen tog jag tag med att rensa bland det invändiga. Plockade ut hundburen(inte det lilla projektet), dammsugade pedantnoga, torkade av inredningen och skrubbade rent alla mattor. Det var när det kom till att torka rent rutorna och kom till bakrutan som jag såg det. Svarta fingeravtryck på den ljusa inredningspanelen. Panelen låg inte längre emot bakluckans metall som den hade gjort tidigare utan istället var det en nästan 2cm bred glipa hela vägen runt och på ena sidan såg man alla kablar som ligger innanför. Dessutom var panelen krängd utanpå infästningslisterna till solarplexiusskivan som sitter i rutan så att plasten vreds utåt.
Tillbaka till märkesverkstaden idag och på något sätt lyckades jag hålla mig lugn och sansad. Jag förklarade lugnt allt jag hade upptäckt och naturligtvis skulle det åtgärdas och naturligtvis skulle jag få låna en bil under tiden, gratis. Jamen vilken tur! Jag har ju inget annat att göra i mitt liv än att köra fram och tillbaka till bilverkstaden. Blev dessutom tvungen att ge killen på andra sidan disken en idiotförklarande blick när han berättade att de var tvungen att skicka bilen till en rekondare för att ta bort fläckarna - underbart. Slutligen blev det ett stort hoppsan för det fanns inga ersättningsbilar att lämna ut denna veckan. Gick det bra nästa...
Jag känner mig lurad, rånad och smutsig. Nästa vecka ska jag åter köra och lämna bilen och jag hoppas att jag att det äntligen blir ett slut på farsen. När jag hämtade ut bilen förra gången fick jag en räkning på 7700:-, jag borde kanske lämna in en faktura med krav på ersättning för tid och bensin. Vad kan det vara värt? Ett par tusenlappar minst om man följer märkersverkstadens taxa.... och då har jag inte räknat in den obligatoriska kundundersökningen som kommer i samband med att man har haft bilen inlämnad. Det brukar ta ett par veckor från det att man har hämtat ut den, då ringer det någon hurtfrisk undersökningsmänniska och frågar om man var nöjd med bilens vistelse på verkstaden. Jag känner att jag kommer såga verkstaden längs med fotknölarna i det samtalet.
/Sanna som alltid kommer tycka illa om märkesverkstäder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar