söndag, december 06, 2009

Moster-motvals!

Det är jag det! jag blev ju plastmoster för nästan två år sedan (tiden bara rasar iväg) och jag känner att jag nog inte är som alla andra mostrar och fastrar...

Jag vägrar köpa skräp till den lille parveln! Över min döda kropp att det någonsin överlämnas något plastigt, skränigt och värdelöst nick-nack med mitt namn som avsändare på paketet. Då skickar jag hellre en tom kartong! Barn brukar har rysligt roligt med tomma kartonger och deras kreativitet brakar loss så hämningslöst att man får rysningar och bara ler.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är jättebra på barn under 5år. Jag har dålig koll på vad man kan ge och har varit tråk-mostern som kommer med paket innehållandes kläder. Då har jag åh andra sidan fått bannor för att jag köper för dyra. Det kan jag stå ut med, det är kul att köpa barnkläder och jag gör det två gånger om året.

Nu tänkte jag vara en roligare moster till jul och köpa leksak till parveln, tog ett djupt andetag och klev in på BR och blev bara förbannad! Plast och oljud var definitionen för leksakerna och nästan ingenting verkade utmana barnens kreativitet i någon större skala. De få saker som hade lite kreativitet och pedagogik i sig var till äldre barn.

Ringde den lilla Elaka häxan från norr och fick lite bra tips. Hon var inte så duktig på att applicera det på sina egna barn men hon är duktig på pedagogik och pedagogiska verktyg för lärande. Jag antar att det hela faller under klausulen "skräddarens barn och skomakarens ungar..." Fick väldigt bra tips så det blir ett pussel som bidrar till lärande och tänkande kring former och som hjälper till att utveckla finmotoriken i händerna.

Hittade en toktuff t-shirt med Barbapappa på så det blev ett tråkpaket i alla fall. Pusslet får jag leta lite efter och sedan tycker jag att det räcker. Jag fattar inte varför barn ska dränkas i julklappar. De flesta leksakerna är ointressanta innan nyårsafton har kommit och de som kanske överlever, de vill föräldrarna bara slita batterierna ur för att få lugn och ro...

/Sanna som vill vara en bra moster

1 kommentar:

Isidor sa...

Det är något intressant med leksaker. Lådan är såklart, som du säger, alltid roligast, men många vuxna lovordar de Vackra Riktiga Träleksakerna. De där dyra, i svensk kvalitet.

När jag själv tänker tillbaka, så minns jag dem som hopplösa. De var inte roliga att leka med. De var inte realistiska, och de var klumpiga, och de funkade liksom aldrig riktigt. Inte som de där fina replikorna i plast och metall.

Men vuxna tycker de är vackra. Eller att det är ett fint hantverk. Eller att det är gediget. Eller Äkta på något sätt, som inte är det där plastiga. Men det tycker inte barnen. Det är annan skönhet som manifesterar sig i barnens ögon. De vill ha något att leka med, inte konst att ställa på en hylla.

Pussel, det kan jag köpa är bra och pedagogiskt, i olika former. Det mesta man kan skapa med, tror jag också ofta går hem, som lera och pennor och färg och sånt. Men man ska nog tänka efter innan man per automatik köper den dyra leksaken, ifall det är det vuxna ögat som gillar den, eller barnets.

Bara en tanke och en hint.

Och lådor är en hit!

Se Fejjan för ett litet appendix.