måndag, november 30, 2009

Nya skodon

Jag är ingen modebloggare. Inte ens när jag köper nya saker köper jag hippa, coola saker som någon skulle ha något större intresse av. Men här kommer mina nya pjuckisar.

Saucony har utvecklat den modellen jag köpte vintern 2006. Hade med mig liken in till löplabbet och visade expediten. Han inflikade lite snällt att dämpningen i löpskor har en livslängd på 2 år oavsett hur mycket man använder dem. Kanske intressant för andra att veta. När jag köpte förra paret hette det 2år alternativt 500 mil. Mina lik har därmed varit lik i lite mer än ett år. Ska jag vara riktigt petig så har det känts mer i benen när jag har sprungit med dem under detta året men jag har trot att det berott på att jag numera springer betydligt mer på asfalt än tidigare, kanske en kombination.
Jag behövde bara ta på mig de nya i butiken för att veta att det var rätt. Jag frågade expediten om han tyckte att jag skulle kika på några andra modeller. Han kontrade med att fråga om jag hade trivts bra med de gamla. Det har varit det bästa paret löpskor jag någonsin har haft och då vart vi överens om att det inte var någon idé att kika på något annat. Två par löpstrumpor blev det också eftersom de kostade 25:- paret istället för sedvanliga 80:-paret.

Nästa butikstopp blev en Ecco-butik. Jag har genom mina yrkesverksamma år, skramlandes genom korridorer och avverkande oräkneliga mil, konstaterat att det är ett av de få skomärken som håller i längden och är bra för fötterna. Jag har genom åren avverkat det mesta som har sålts under benämningen walkingskor och kängor i all ära men när man pendlar mellan att vara inomhus och utomhus är skor som andas bra och lättavtagbara det bästa. Lättavtagbara är viktigt för det finns inget bättre för fossingarna än när man kan sparka av sig skorna under skrivbordet på jobbet!
Lyckan har redan testkört Ecco Ultra Terrain Alaska under ett halvårs tid och verkar helnöjd och är alltid torr om fötterna. Gore tex är suveränt så länge man sköter det så jag ser fram emot att få testa dem på jobbet.

Som ni ser, vare sig hippt eller coolt men förbaskat praktiskt, bra, hållbart och bekvämt! :0)

/Sanna som nu har bra tränings och jobbskor!

Inga kommentarer: