fredag, april 03, 2009

Terrorverksamhet?

Förra sommaren snavade jag över en av SpärrService säljare när jag besökte den lokala CityGross-butiken. Jag skulle ha upphittat-brickor till mina nycklar, ni vet de där som om man hittar en nyckelknippa så kan man dumpa den i närmsta brevlåda alternativt lämna dem till polisen så ska de komma till rätta. Det var på pappret ett helt ok avtal 400:- för 2 brickor och servicen gällde fram till 2012. Det bästa av allt var att jag fick brickorna i handen direkt!

Under ett par månader var jag riktigt nöjd. Jag hade brickorna på mina två nyckelknippor, inbetalningskortet kom och betaldes, allt var frid och fröjd. Sedan brakade det lös - med jämna mellanrum skickar de ut det ena erbjudandet efter det andra om försäkringar som ska täcka ifall någon snor ditt kort och tar ut pengar på det, om någon snor din identitet och ansöker om krediter i ditt namn, som ska hjälpa dig om du har inbrott mm. Majoriteten av dem täcks av din vanliga hemförsäkring och beroende på vilken bank och vilket bankkort du använder dig av så tar banken smällen.

Visst lite papper är inte hela världen, jag brukar sprätta upp kuverten när de anländer, skumma igenom, konstatera att jag inte är intresserad, ta bort mina personliga uppgifter och dumpa resterande i pappersreturen. Förfarandet tar ca 30 sekunder. Nu undrar ju alla vad som egentligen är problemet - ett par veckor efter att man inte har nappat på deras "fantastiska erbjudande", sätter SpärrService säljare igång att ringa och "upplysa" om det fantastiska erbjudandet och de vägrar acceptera ett nej. Säger man att ens hemförsäkring täcker det så har de över hundra argument för att den 1) inte gör det 2) hur mycket bättre det blir om man använder dem istället. Likadant om man säger att banken hjälper en om det gäller bankkortet osv i all evighet!

Idag gällde det identitetsstöld - hör och häpnad Spärrservice tjänst meddelar om någon gör en kreditupplysning på dig. Det de glömde tala om är att det får du besked på oavsett om du har spärrservice tjänst eller inte. Dagen efter jag hade bestämt mig för att köpa WEE och meddelat bilhandlaren att jag behövde låna lite så damp det ner ett kuvert på golvet i hallen från det kreditinformationsföretag som Skoda använde. Det är de företagen enligt lag skyldiga att lämna ut. Den andra delen av försäkringen var att SpärrService/Secuira som de också heter hjälper en att rentvå dig och din kreditstatus om du blir drabbad. Jaja det låter bra men hur ska det gå till. Kreditinstituten har sina regler och de kommer inte lätta på dem för att du har ett ombud från SprärrService som ringer.

Jag har bett SpärrService att sluta ringa varje gång de ringer och de lovar att göra en notering om att jag inte vill ha några samtal. Samtalen fortsätter att komma så idag skällde jag ut försäljaren efter noter och ringde därefter upp kundservice och vill säga upp mina nyckelbrickor och returnera dem. Människan på kundservice upplyste mig om att jag hade rätt att använda mina brickor till 2012 och att de inte skulle returneras men att det var noterat att jag inte ville ha ett vidare avtal efter det och att det skulle göras en anteckning om att jag inte vill ha några samtal. Man blir fan inte av med dem!!!

/Sanna som tycker att SpärrService är terrorister

Inga kommentarer: