lördag, december 06, 2008

Jag blir så trött

Idag är en sådan dag då jag önskar att någon kunde införa en lag mot ohörsamhet och dumhet.
Naturligtvis är en av de få människor som kan försätta mig i det tillståndet, den lilla elaka häxan ifrån norr och det är givetvis hon som har varit i farten - igen!

Jag har vid tre tillfällen informerat det lilla eländet om att jag jobbar heltid på natten och sover om förmiddagarna. Hur smidigt är det då att ringa klockan 10 på förmiddagen? Om samtalet sedan trycks bort, hur smidig är man då på en skala om man ringer upp igen? Några timmar senare när jag var vaken och höll på att försöka skapa ätbar och till utseendet någorlunda aptitlig mat att ta med till jobbet, ringde hon igen. Det blir aldrig kortvariga samtal så jag har för vana att koppla in handsfreen på mobilen och fortsätta med vad jag höll på med. Hon roar sig bra i andra änden av telefonen på egen hand och det är inte som om hon lyssnar på vad man säger i vilket fall som helst.

Det tog ungefär 2 meningar innan hon var inne på ämnet "gudomligheten till bror" och hans vedermöder i det stora landet i väster. Jag hann laga färdigt maten och diska det mesta under den avhandlingen och lyckades få hejd på pladdret genom att inflika att jag hade köpt en ny bil. Osmidigt för nu var jag tvungen att genomlida tredje gradens förhör om det hela. Varför hade jag köpt en ny? Vad kostade den? osv osv. Sedan avslutades det med en sådan där sak som bara Den lilla elaka häxan från norr kan komma på - "Sa inte pappa att min gamla bil står i garaget, du kunde ju köpt den för en billig peng!" Vänta nu lite här....

För det första har min mamma haft den bilen sedan -98 och den är visserligen skött med allt vad det gäller service osv men man ska ta i beaktande att min mamma kör som en biltjuv och jag skojar inte! När hon inte har kört den har min bror bidragit till en ansenlig summa av bilens miltal och min brors körkunskaper går mest ut på hur man trycker plattan i mattan. Det roliga i kråksången är att min bror tillfrågades i somras om han inte ville köpa den eftersom det hade köpts in en ny bil, han tackade nej och suprise, suprise, jag fick aldrig frågan trots att alla visste skicket på min volvo.

Idag kommer Den lilla elaka häxan på att hon har missat en chans att kränga sin bil till mig och skyller allt på Gammelvargen som om han skulle hålla reda på vad hon har ståendes i garaget!
Satt och funderade kring det hela på bussen när jag åkte till jobbet och blev lite irriterad när jag kom ihåg att min bror faktiskt fick en bil när han tog körkort och han fick sitt körkort betalt. Jag erbjuds köpa en skrothög som de har misshandlat under ett par års tid. Lyckades parera det med att det inte fanns någon plats i Den lilla elaka häxans Rover för en hundbur och att jag på min höjd hade användt den som en sämre inbytesbil och då kunde det lika gärna spela kvitt. en sättet saker och ting görs på i min familj mellan varven stör mig något enormt!

/Sanna lite lättretlig pga sömnbrist

1 kommentar:

Isidor sa...

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Du är en bortbyting.

Undrar vem som fick trollet istället...