torsdag, december 04, 2008

Hyacinter & Julstjärnor

Jag har två blomsterfrågor som jag slänger ut här på bloggen:

1 - Hur håller man liv i en Julstjärna?

Jag fattar inte. Jag köper en varje år och de brukar dö på en kvart ungefär. Köpte årets upplaga av julstjärne-experiment i lördags och den lever fortfarande vilket nog får ses som någon form av rekord. Den har ju faktiskt överlevt i 4 snart 5 dagar!
Så er uppgift blir att komma med tips för att den ska fortsätta leva och det är bäst att ni rappar på för det brukar gå snabbt utför när det är jag som har dem.
2 Har någon av er någonsin sett en röd hyacint?
Köpte nämligen i helgen och på en skylt ovanför alla krukorna stod det att blomman fick den färgen som krukan hade. Jag har bara sett rosa, vita, blå/lila och aldrig röd och löken har ju uppenbarligen en röd kruka. Undrar om den blir röd eller det dyker upp en rosa historia när den väl blommar.

/Sanna som brukar ha gröna fingrar men inte med dessa blommorna

2 kommentarer:

Malin sa...

Nej, jag har slutat köpa julstjärnor - de är omöjliga ju!

PS Du har fått en utmärkelse på min blogg!

Anonym sa...

Ledsen men i mitt hem finns just nu platsblommor, en kaktus och 2 suckulenter. Det är allt som kan överleva i det hårda klimat som finns i min lägenhet.
Jag fick visserligern en minijulblomma häromhelgen och den lever än, vet dock inte hur den ska vattnas för krukan är fylld med diverse småskit som bollar mm. vattnet kommer aldrig nå jorden...
Så den får leva så länge den orkar, sen hivas den. =)