onsdag, oktober 29, 2008

Grinig?

Det har kommit upp lapp på jobbet om julbord och jag kan vara rätt svårflirtad kring sådana. Det är det där med att man rent plötsligt får se kollegor som man i vanliga fall respekterar, nu bli as plakat och höra mer än en groda komma över deras läppar. Jag dricker sällan alkohol på denna typen av tillställningar och det är för att jag vill ha möjligheten att fly fältet innan det går överstyr.

Förra årets julfest anmäldes jag till i absolut sista minuten efter en stor övertalningskampanj från några kollegor. Då var skälet fullt legitimt, min chef hade nämligen planerat in att jag skulle jobba med start 06 dagen efter. Hur kul är det att vara ute och partaja när man vet att man ska upp kl 04? I år är jag förvisso ledig dagen efter men ska jag köra fram och tillbaka till julfesten med egen bil är det strax över 30mil! Jag är den som bor mest söderöver i förhållande till arbetsplatsen och nu ska vi långt norröver!

Det har pratats om att om det blir tillräckligt många som anmäler sig så kan det bli tal om en hyrd buss som utgår ifrån arbetsplatsen med det är bara kanske och samtidigt är det klargjort att om man anmäler sig så krävs det giltligt sjukintyg för att utebli (antagligen för att chefen ska kunna få tillbaka pengarna för ens plats) och då blir det ju ännu mer tveksamt.

Jag åker inte över 30 mil för att käka julmat körandes min egen bil. Eftersom det inte finns någon garanterad samåkningsbil och jag vet att majoriteten av folket som ska gå, bor en bra bit upp på det hållet så är troligheten för att det blir en inte heller så stor. Till julbordet ingår det en julshow med artister som jag aldrig någonsin lyssnar på och vars närvaro inte heller får mig att bli piggare på att köra 30 mil - jag vet att detta är ett i-landsproblem men är jag grinig som inte vill gå?

/Sanna som känner sig lite rådvill

Inga kommentarer: