lördag, oktober 18, 2008

Foliehattarna marscherar!

Nu i veckan damp ICA-reklamen ner och förutom den sedvanliga 25:-kupongen och tidningen som i regel bara hamnar i pappersåtervinningen medföljde informationen om att ICA from nu testar att skräddarsy rabatterbjudandena till respektive kund och det baserat på den information de har om en i sin lilla databas - uppgifter som du som kortinnehavare har accepterat att de sparar. För den som inte fattar när de gick med på det - när du kryssade i rutan att du accepterade regelverket och sedan skrev under - läs det finstilta!

Personligen blev jag väldigt glad. Jag slapp en massa rabatterbjudande om blöjor, värdelösa rengörningsprodukter och jag vet inte allt som man brukar få erbjudande kring men som man aldrig köper. Jo kaffe! I alla år sedan jag flyttade hemifrån har det dimpt ner erbjudande om kaffe som om det vore något fantastiskt, en helig graal. Farmor och farfar hade dille på dedär kupongerna och det brukade vara en familjefejd i miniatyr mellan farmor, gammelvargen och den elaka lilla häxan om vem som skulle få dem. Själv dricker jag inte sörjan och har inte för avsikt att börja heller! Men åter till ICA!

Jag plockade glatt åt mig de varor som jag hade rabatt på då de står på "alltid-köpa-listan", knatade till kassan, kom hem med min veckoshopping och var fullt nöjd. Efter pumpastyckningen igår, surfade jag in på Sydsvenskan och såg väl mer än förvånad ut när jag läste att ett par ICA-kortsinnehavare hade anmält ICA till datainspektionen! De tyckte bla att det var "snuskigt" att man fick rabatt på den juicen man brukade köpa - Ursäkta en dum fråga, men är det något dåligt? Det verkar turligt nog endast vara ett fåtal foliehattar som är av åsikten att det är dåligt och hemskt att ICA lagrar uppgifterna om deras inköp om man får tro kommentarerna som nu haglar in. Det kom 25 på cirka 10 minuter inatt och mest nöjda verkade de konsumenter som köper ekologiskt vara. Det är ju i dyrare att köpa och själv väljer jag bort ekologiska varor om det är för stor prisskillnad och det är ju trevligt om man kan få lite rabatt någongång på en vara som är bra ur fler aspekter än bara för mig.

Jag har aldrig blivit klok på folk som viker foliehattar. Hindrar foliet dem från att läsa och ta till sig information? Det står klart och tydligt att ICA lagrar uppgifterna när man skriver på och att de använder sig av den informationen för olika saker. Det står även i informationen som följde med det nya rabattsystemet att om man inte vill ha det så gör man ett snabbt samtal till ICAs kundtjänst så tar de bort en ur det nya systemet och så får man även i fortsättningen en massa erbjudande på blöjor och allsköns andra pryttlar som man inte vill ha! Vill de absolut inte finnas i några system så är det kört från första början. Vi går in i systemet den dagen vi föds och det är väldigt svårt att ducka någon av de många radar som följer våra liv. Jag föreslår i alla fall att till en början bör de knäcka sina ICA-kort och börja köpa folien till sina små foliehattar kontant!

/Sanna som tyckte det var bra med personliga erbjudanden

1 kommentar:

Isidor sa...

foliehattarna är värre än du anar. För ett par år sedan delades the Ignobel Price ut till någon som forskat om just foliehattar. Han och hans kollegor visade att de flesta foliehattar för vilka man kan hitta beskrivningar på nätet varken gör från eller till, medan somliga faktiskt förstärkte precis allt det av radio- och elektrisk strålning som skaparna velat slippa.

Så ja, det är inte otänkbart att den främsta egenskapen hos en foliehatt är att hindra bäraren att läsa något vettigt.