Detta berör inte mina studier alls och det är jag rätt tacksam för - en distanskurs har dragit igång men man har drastiskt ändrat förutsättningarna. Kursen var enligt beskrivning på hemsidan helt internetbaserad och skulle avslutas med en hemtenta. Kom ihåg ordet skulle. Nu visade det sig att kursen var ganska populär och över hundra elever anmälde sig och blev antagna till kursen. Kursledaren beslöt sig då för att kursen skulle avslutas med en salstenta med motiveringen att det skulle det bli för jobbigt att rätta alla hemtentor. Det är ju helt ok för de som bor nära högskolan/universitetet men för de som bor i andra änden av landet blir det ju onekligen lite knivigare.
Det verkar som vissa saker har gått helt förbi många av de lärosäten som anordnar distanskurser.
Många som pluggar distans har arbeten, familj mm som gör att man väljer detta studiesätt som i sitt grundutförande är mycket enkelt - du har inga lektioner/föreläsningar att passa tider till, du pluggar när du har tid, du avlägger tentor när du har tid och du kan med hjälp av denna flexibilitet fortbildas och utvecklas. På pappret är det väldigt väldigt enkelt - på pappret var det!
Verkligheten ser något annorlunda ut. Majoriteten av de kurser jag har läst och kommer att läsa, består av delmoment som avslutas med inlämningsuppgifter. Inlämningsuppgifterna har inlämningsdatum och missade deadlines innebär omtentamen i augusti. Lämnar man in minsta lilla för sent, får du inte tillgodoräkna dig uppgiften och även om den skulle vara godkänd så läggs den i högen för omtentamen i augusti - vad hände med göra tentor/inlämningsuppgifter när det finns tid till det? Däremot inte sagt att det inte ska finnas ett sista-datum, annars kan ju vissa hålla på i evigheter med sina kurser.
Andra kursledare kräver att du skriver studiedagbok och lämnar in besked på hur mycket du har läst under veckans olika dagar - vad hände med läsa i egen takt och när tid finnes?
Många av kurserna skickar ut "föreläsningar" de är ofta dåligt skrivna och kan väl bäst ses som en halvtaskig sammanfattning av läroboken. Det står sällan till aldrig något i dem som inte står i läroboken och de förenklar/förklarar sällan något av det som man som elev kan se som lite klurigt. Språkbruket på olika kurser är också extremt varierande.
Jag har fått kritik för att jag i den ena kursen använder för enkelt språk och har tom fått en inlämningsuppgift underkänd pga det. Uppgifter på akademiskt fikonspråk där man som författare inte har en aning om det man har skrivit är rätt eller fel. Där man i efterhand inte begriper ett dyft av vad man själv har skrivit - de får däremot godkänt. I en annan kurs är däremot det enkla språket uppskattat och jag har tom fått beröm för det. Argumentationen och hur olika kursledare ser på det är också intressant. Jag har två kursledare som ser helt olika på argumentation och det gäller att hålla reda på för vem man skriver uppgiften om man inte vill bli underkänd.
Jag tycker faktiskt om att plugga men jag blir lite frustrerad på hur olikt det är från kurs till kurs och att distanskurser sällan till aldrig är vad de säger på presentationspappret att de ska vara. Det stod ingenstans i kursinformationen att jag skulle knåpa ihop 12 inlämningsuppgifter i rättssociologi men deadlines varje månad men det är bara att bita ihop. Jag slipper i vart fall att skriva salstentor!
/Sanna som kämpar vidare med sin inlämningsuppgift!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar