torsdag, november 13, 2008

Helvetes........ - fyll i med alla fula ord du kan!

Ringde Gammelvargen igårkväll så fort jag kom till jobbet. Gwen som var inne på verkstad hade börjat rycka igen och trots att hon skulle vara fixad så var det ett enormt missljud och kraftiga vibrationer i henne redan omgående när hon kom tillbaka. Gammelvargen hade faktiskt varit tillbaka på verkstaden med det men verkstadsgubben påstod att det var mina sommardäck som var felbalanserade och sa till Gammelvargen att han skulle komma tillbaka med bilen när vinterdäcken var pålagda. Vad gammelvargen inte visste var att mina däck visst är balanserade, av däckfirman som lade på dem på fälgarna och de var väldigt noggranna men visst. Nu tyckte jag att det var nog med tramset och gammelvargen lovade att hämta Gwen på måndag och köra tillbaka henne till verkstaden.

När jag och kollegan skulle köra hem började Gwen nästan omedelbart rycka och vi körde lugnt och fint för vi trodde att det berodde på att hon var kall och grinig. Vi kom ner till rondellen vid motorvägspåfarten och sedan stog det ett numera ytterst välkänt gejsermoln runt bilen - kylarhelvetet har gått itu någonstans igen! Sinnesnärvaro hos både Sannan och kollegan så vi gick på rull genom rondellen och istället för att ta avfarten ner till motorvägen, drog vi rakt igenom och hamnade på den breda överfarten ovanför motorvägen. På med varningsblinkers och ut med varningstriangeln.

Ringde Lyckan och fick nummer till en bärgningsfirma hemmavid - Assistanskåren vill man ju inte använda om man inte har lust att vänta tills nästa vecka (jag har bara dåliga erfarenheter av det företaget), ringa bärgaren, storkna över vad det skulle kosta att bärga och sedan sitta och vänta/frysa. När han väl kom var han supertrevlig och supersnabb, bilen lastades på flaket och jag och kollegan lastades in i hytten. Bärgarkillen var tom så snäll (och det borde han vara med tanke på vad det kostade) och körde inom Malmö så kollegan kom hem. Visserligen fick kollegan ta stadsbussen sista biten men han kunde faktiskt ha blivit avsläppt ute vid Malmös infart. Väl i hemmahålan var det att lasta av stackars havererade Gwen vid pålitlig bilverkstad och sedan få skjuts hem och jag var så upprörd över vad som hade hänt att jag glömde vara glad över det fina fordonet jag fick åka i :0(

Väl hemma har jag ringt och sagt vad jag tycker om Gammelvargens bilmek, avbokat bytet till vinterdäck och försöker i mitt upprörda tillstånd pilla i mig lite frukost. Killen från den pålitliga verkstaden ska ringa efter lunch när han har gått över stackars Gwen och säga vad som är fel och vad det kommer kosta. Jag har bara lusta att skicka den räkningen samt fakturan för bärgningen till Gammelvargens klåpare till bilmek. Det som gör mig orolig är att killen på verkstaden här hemmavid, trodde att det nog nästan var ute med min stackars bil. Skulle så vara fallet vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag har inte lust att köpa en ny bil för pengarna som jag fick för Damen och de räcker ändå inte till något vettigt, snarar blir de väl som bäst handpenning på ett idiotiskt billån som jag inte har vare sig lust eller råd med.

/Sanna som just har betalt 2500:- till bärgaren....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch inte bra. 2500 kr, vilket rån! Synd att man inte bodde i närheten för då kunde man hämtat dig ju.

Du kanske kan köpa en 945 om du vill ha kombi? Den är ju lite nyare men inte så jättedyr som en ny bil. 740 börjar snart se sitt slut utom från -90 som jag hoppas håller några år till.

Hör gärna av dig om du behöver tips om bilen då pappa är bilmekaniker. Jag köper inga bilar utan hans tillstånd :o)

Anonym sa...

Annars har jag hört att det är bra för konditionen om man cycklar :)

S (som i sork)

Anonym sa...

Hallå! Fy faaan o jag som tjurade över min P-böter a 400kr! Lycka till Kram/GNS

Sanna sa...

@brandkvinnan - Tack för omtanken ;0) Jag vill faktiskt inte ha volvo över huvud taget längre. De är svindyra i alla avseenden och jag hade mina förhoppningar om att Gwen skulle orka tills jag var klar med PHS men så verkar inte bli fallet

@Sorken - Jag cyklare inte de nästan 7 mil enkel resa som jag har till jobbet men tack för tipset....

@GNS - Hade det bara varit 400:- hade jag nog betalt med ett leende. Jag är så jävla trött på denna bil!